Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - admin

Sidor: 1 2 [3] 4
31
Böcker - Tryck / Böcker och trycksaker
« skrivet: april 07, 2010, 08:41:51  »
Här lägger vi ut bilder, beskrivningar eller länkar om böcker och trycksaker eller foldrar om klockor/tillverkare och historik.
Dela med dig av det du tycker är intressant.

32
Intressanta fakta för urmakare / Omvandlingstabell Klockbatterier
« skrivet: mars 08, 2010, 09:02:47  »
När det gäller klockbatterier eller knappceller kan det bli problem om man inte vet vilken beteckning som är vilken.
Alla 68 olika nummer som är upptagna i den här listan är inte vanliga men de förekommer.
De vanligaste är 377 och 364.

I kolumnen "System" ses K, H och L och dessa står för:
K = Kvicksilver (Mercury 1,35 V) och ?r inte tillåtna längre.
H = Hi drain för silveroxid-batteri 1,5 volt (1,56 V obelastad) och används när klockan har alarm eller belysning. Dessa batterier kan skada ett urverk som inte har hög energiförbrukning.
L = Low drain för silveroxid-batteri 1,5 volt (1,56 V obelastad) och används när klockan inte har lam eller belysning. Oftast vid analog visning.

Ta aldrig med fingrarna i ett klockbatteri vid batteribyte!
Gör du det så torka av det innan det hamnar i klockan.
Ett batteri som sätts in i en klocka blir innesluten i ett lufttätt utrymme oftast i mer än ett år, kanske upp till fem år. Det medför att de föroreningar man för in i denna slutna miljö inte kan komma ut och med tiden förändras de av värme. Exempelvis fingeravtryck som man sätter på batteriet förångas och kondenserar på klockglasets insida som en vit-aktig hinna och även på andra ställen. Mellan batteri och batterikontakterna bildas oxider som ger sämre kontakt. Även smuts som trillar in från kanten av boetten blir kvar i klockan och kan stoppa eller skada urverket.

Det krävs enlighet och försiktighet alltså.
Se upp med komplicerade batteriklämmor, kontaktbleck och isolator-folie. De kan skadas av hårda nypor.
Även urverkets kretskort kan skadas av hård behandling.
Det finns sällan ett "klick-fäste" för klockbatterier utan det är ofta avancerade maskinkonstruktioner.

Se tabellen här:

http://www.urbra.se/fakta/batterycrossover/ETHTML.htm

Är du osäker så vänd dig till en fackman/kvinna.
En riktig urmakare vet hur en klocka fungerar!


33
Manualer / Omega 491 och 501 Servicemanual nr 68 1956
« skrivet: mars 01, 2010, 10:01:00  »
Omega 491 och 501
Den här servicemanulen är tryckt i Stockholm vid Hammarby tryckeri.
Utgivare är J. P. Brandt., Kungsgatan 64, Stockholm.
Ansvarig utgivare: Martin Lodenius.
Manualen omfattar främst automatmekanismen men även oljningsinstruktion av hela verket.
År 1956 förordades kronometerolja Nr. 1 från Moebius.
Chronax D rekommenderas för löpverk, ankarstenar och balanstappar.
I dag används Moebius Synt-a-lube 9010 för balans och gånghjulslager medan D 5 Microgliss används för de större hjulen och fjäderhuskärnan i löpverk.
Hakstenar kan oljas med 9010 om man inte har 941.
Enligt oljningsinstruktionens varning gäller fortfarande att axeltappar som inte roterar hela varv inte oljas, så som haktapar och vippa för automat-transmission "växlingsblock".
Tilläggas kan att andra lager i automatmodul med fördel oljas med 9020 Synta-Visco-Lube.

http://www.urbra.se/manuals/omega491_501maualhtml/ETHTML.htm

34
Manualer / Gamla verk
« skrivet: februari 26, 2010, 10:48:09  »
Har träffat på en bra sida på internet som presenterar gamla urverk och en del manualer.

http://oldswisswatches.com/index.htm

35
Manualer / Omega 551 servicemanual No. 13, 1959
« skrivet: februari 25, 2010, 09:31:24  »
Den automatiska kalibern med rotor.
Nu vet vi att automatuppdragna urverk har en excentrisk rotor som en halvmåne men 1959 var det lite speciellt.
Fortfarande vet inte folk i allmänhet hur en automatklocka fungerar, men vem klandrar dem.
Det är bara urmakare som får se hur det ser ut under skalet. Urmakaren kanske också är lite excentrisk...
Nå ja, bilderna är ordnade i "datorordning" enligt följande:
1,10,11,12,13,14,15,2,3,4,5,6,7,8,9.
I originalet är näst sista sidan blank och den är inte med i presentationen.
Liksom i andra manualer är endast automatmodulen och verktyg till den behandlad i denna manual, även en bild på regeln som inte har någon regelskruv.

http://www.urbra.se/manuals/omega551manualhtml/ETHTML.htm



36
Fix och trix / Digitalkamera i jobbet för dokumentation
« skrivet: februari 23, 2010, 08:48:14  »
Jag använder min digitalkamera väldigt mycket i urmakeriet.
Jag tar bilder på urverk och delar medan jag arbetar.
Bilderna använder jag till dokumentation och är en stor hjälp om det är en komplicerad klocka när den ska monters.
Exempelvis om man arbetar med en kronograf eller ett väggur med Westminster-slag.
Det är säkert många som använder digitalkamera.

Skriv gärna om något som ni använder för att göra det lättare som urmakare, eller i största allmänhet.

admin

37
Manualer / Omega 561 servicemanual No. 16, 1960
« skrivet: februari 23, 2010, 08:29:48  »
Omega 561
Den automatiska kalibern med rotor och kalender 561, Nr. 16 1960.
Denna manual har som vanligt en beskrivning av verket men ber?r i f?rsta hand datummekanismen och hur man oljar den.
Oljan man rekommenderade 1960 heter Moebius 9020, Synta-Visco-Lube.
Den ?r fortfarande b?st f?r datum- och automatdelar.

http://www.urbra.se/manuals/omega561manualhtml/ETHTML.htm

38
Manualer / Omega Cosmic 2000, Nr. 045, 1973
« skrivet: februari 17, 2010, 20:41:36  »
Omega Cosmic 2000, 1973.
Cosmic 2000 är ovanliga i dag. De är inte många som bär dem längre.
Här är en service manual från J.P. Brandt Nr. 045 1973.
Manualen behandlar hur man öppnar/stänger boetten och de specialverktyg som finns för detta. Även ett nytt fäste för spiralen på spiralrullen.
Dessa boetter kan vara väldigt svåra att öppna när oringarna mellan ytter- och innerboetten stelnat.

www.urbra.se/manuals/omegacosmic2000html/ETHTML.htm

39
Manualer / Omega 591 Automat, Servicemanual Nr. 21 1960
« skrivet: januari 31, 2010, 15:09:15  »
Nu är manualen för Omega 591 Automat utlagd.
"Den automatiska kalibern med rotor".
Servicemanual nr. 21 från 1960.

http://www.urbra.se/manuals/omega591manualhtml/ETHTML.htm

40
Manualer / Omega 661 automat, servicemanual nr. 28 1963
« skrivet: januari 27, 2010, 20:20:34  »
Nu är servicemanual för Omega 661 utlagd.
Nummer 28 från 1963.

http://www.urbra.se/manuals/omega661manualhtml/ETHTML.htm

41
Manualer / Omega 671 - 681 sevicemanual nr 29
« skrivet: januari 27, 2010, 08:17:49  »
Nu har jag skannat Omega 671-681. En manual i original från 1963 nr. 29.
Manualen öppnas i nytt fönster.

http://www.urbra.se/manuals/omega671manualhtml/ETHTML.htm

42
Manualer / Omega 711 automat servicemanual nr 35
« skrivet: januari 27, 2010, 08:15:49  »
Hej!
Jag har några gamla original-manualer från Omega som jag kommer att lägga ut här på urbra.se framöver.
Ordningsföljden i de olika dokumenten kan vara omkastade och ligger således inte i rätt ordning.
Här är den första jag skannat  nr. 35 1967 som gäller för Omega 711 automat.

http://www.urbra.se/manuals/omega711manualhtml/ETHTML.htm

43
URakuten - URkul / UR-AKUTEN
« skrivet: september 07, 2009, 08:19:02  »
  • Om klockan går för fort:
    Stryk lim under sulorna.
  • Om klockan skenar:
    Hejda den i hallen innan den har rymt för gott.
  • Om klockan går för sakta:
    Kaffe brukar hjälpa för att bli pigg.
  • Om klockan inte går:
    Den är trött och behöver sova till i morgon.
  • Om din klocka inte slår:
    Ringaren har sagt upp sig.
  • Om hammaren inte slår i klockan:
    Smeden har gått hem.

44
URakuten - URkul / UR-akuten
« skrivet: september 04, 2009, 13:35:16  »
Här skriver vi alla de urdåliga vitsar som finns om klockor och urmakare.
Här skämtar vi om tid i tid och otid, men inga otidigheter.
Även om det blir sent inget obsent.
Välkommen!

45
Allmänna diskussioner / Väggklockan har stannat
« skrivet: augusti 12, 2009, 10:50:16  »
Väggklockan har stannat

När väggklockan stannar blir man förvånad.
Ja till och med arg eller orolig för att ha gjort något galet.
Man tänker:
"Den har ju alltid gått så bra. Jag har dragit den klockan varje vecka i 20 år och det har inte varit något fel vad jag kan minnas på hela den tiden."
"Jag gör som jag alltid har gjort..."
Lugn i stormen.
Det är för det mesta en ren service-sak men kan vara fråga om haveri.
Det som händer i en klocka på sikt är att smörjmedlet slutar fungera i alla lagerställen. Oljan tjocknar, dunstar eller försvinner p? något annat sätt.
Det medför att förslitning uppstår i de hål där hjulaxlarna är lagrade.
Detta i sin tur medför att kuggarna får fel ingrepp i varandra och en friktion (motstånd) uppstår och klockan orkar inte gå mer.
Friktionen ökar ju mer man drar upp fjädern.
Det hjälper kanske att olja här och var ett tag men felet är inte avhjälpt för det, man måste gå med klockan till en urmakare som åtgärdar slitaget, gör rent alla delar och oljar klockan med ny fräsch olja.

Att olja en reda smutsig klocka ökar slitaget i hela klockan men främst i lagerhålen.
Spray olja kladdar ner hela klockan och kan medföra att den stannar helt.


Om en klocka går länge med "konstgjord andning" kan kuggarna bli utslitna och det är svårt och dyrt att ersätta hela hjul.
Oljan bör vara syntetisk eftersom en del organiska oljor visar sig tjockna under vissa förhållanden.

Det kan också röra sig om haveri.
Då handlar det ofta om fjäderbrott.
Ett fjäderbrott går inte omärkt förbi om det händer när man drar upp klockan men kan hända spontant när man inte är i närheten, men det är mer sällsynt.
Det vanligaste fjäderbrotten uppstår när ytterfästet ger med sig av för hård uppdragning men kan också ske mitt på fjädern.
Fjäderbrott gör ofta skada i verket som kan bli kostsamt att laga men har man tur så håller kugghjulen för smällen.
För att förhindra att klockan stannar eller blir utsatt för fjäderbrott bör man göra service vart 5:e år.
Vem kör sin bil med samma olja i 5 år?

URBRA HB erbjuder återkommande service för klockor som är renoverade.
Se vår webb under "Urmakeri - Service" för mer info.


Här är en direkt-länk:

https://www.urbra.se/urmakeri/service-first.html

Vid flytt av en klocka bör pendeln (den svängande delen) krokas av för att förhindra att pendelfjädern skadas. (pendelns upphägningsdetalj som är gjort av ett tunt stålbleck)
Vägg och bordspendyler som har en pendel som är svår att demontera kan läggas försiktigt "på rygg" vid transport och bör hanteras varsamt.
Förankra pendeln med t ex papper eller bubbelplast eller liknande buffert.
En skadad pendelfjäder gör att klockan går dåligt och kan i värsta fall gå av.
Även fodralen kan skadas lätt vid transport. Särskilt förgyllda fodral.

När det gäller antika klockor är pendeln och dess upphängning ofta mycket känsliga och ska hanteras mycket varsamt!

Se även vår "bruksanvisning för golvur, väggur och bordsur här:

https://www.urbra.se/urmakeri/service-vaggur-bruksanvisning.html

Hör av er till urmakaren om det är några frågor som dyker upp.
070-263 14 58
info@urbra.se
www.urbra.se

Väl mött.
Urmakar'n
URBRA Urmakeri

Sidor: 1 2 [3] 4