Författare Ämne: Knutby - från paradis till helvete  (läst 10916 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad admin

  • Administrator
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
    • URBRA Urmakeri och Uttryck - hemsida
Knutby - från paradis till helvete
« skrivet: februari 17, 2018, 17:53:14 »
Knutby - från paradis till helvete

Såg Uppdrag granskning om Knutby igår avsnitt 19 - Knutby - från paradis till helvete. Ville skriva direkt efter programmet men blev lamslagen. Precis som medlemmarna i Knutby gav uttryck för så var de just lamslagna av rädsla så de kunde inte bryta sig loss från församlingen trots att de levde i helvetet. Karismatiska och dominanta ledare får människor att lyda och tappa sin tilltro till sig själv och sin egen inre röst om vad som är bra och dåligt, rätt och fel.

För vi behöver alltid gå till vårt eget inre och hitta vad det är som vi tycker, inte fråga andra, för trots att vi människor är lika så är vi individer och det är alltid viktigt att vi följer vårt eget hjärta för att undvika att bli hjärntvättade.

Hjärntvätt bygger på rädsla. Auktoritära människor gör andra människor illa med hjälp av rädsla.
Det kan jag skriva under på för det har jag lidit av och lider alltjämt av. Rädsla för mycket här i livet men också och kanske främst för döden. Men också rädslan för att uttrycka mig om det som gjort mig rädd. Det är en kamp var gång att sätta mig ner och skriva om det som kyrkan gjort mot mig. Det som plågat mig mest inom kyrkan är att när man som församlingsmedlemmarna i Knutby gav uttryck för gör fel eller är fel så blir man utfryst, isolerad. Det uppstår en kompakt tystnad runt omkring dig som person. De berättade till och med om misshandel. Men det främsta vapen som auktoritära människor använder är att tysta människor genom tystnad. Det är en effektiv metod och den har jag fått känna på många gånger. Den är så tacksam att använda därför att offret känner att det är fel på honom eller henne därför att man blir utanför. Är man utanför så känner man sig konstig, fel på och det finns inget så effektivt sätt som det om man vill tysta människor med mindre "passande" åsikter, sätt, tro osv.

Politisk korrekt är ett otäckt ord. Det har fått mig att fundera över vart det kommer ifrån. Vårt samhälle sägs av en del bygga på en kristen värdegrund och kristna värderingar. Ligger det bakom ordet politisk korrekt? Ska vårt samhälle förresten bygga på en kristen värdegrund när vi faktiskt är ett sekulariserat land och ska så vara eftersom vårt land har en mångfald olika nationaliteter och trosåskådning? Religionsfrihet värnas men religionsfrihet för vem? Barnen och ungdomarna verkar inte ha någon religionsfrihet om de växer upp i kristna hem.

Det verkar vara svårt att se för många vilken makt som kyrkan fortfarande har i samhället.
Våra värderingar, vems är dom? Varför tycker vi som vi tycker om rätt och fel, bra och dåligt?
Kanske ska man ta sig en extra funderare på det.

Något som likt en röd tråd gick igenom programmet om Knutby på Uppdrag granskning var att församlingsmedlemmarna gav uttryck för rädslan för att vara fel. När man var bra och när man var fel var något som de auktoritära ledarna bestämde.

En del frågar sig hur intelligenta människor kan gå på sekteristiska trosåskådningar. Det är inte svårt. Det handlar om hjärntvätt, det handlar om att man skräms till vettet och om man någon gång har varit rädd så vet man att rädsla har inget med förnuft att göra. När det kommer till rädsla så stannar hjärnan då kan man inte riktigt tänka klart och då förlitar man sig på andra.

Hjärntvätt förekommer inom många samfund, inte bara i Knutby församling. Själv har jag erfarenhet av hjärntvätt inom såväl Pingstkyrkan, missionskyrkan och svenska kyrkan och jag kan intyga att hjärntvätt som bygger på rädsla förekommer inom samtliga samfund. Det handlar mest om vilka människor som befinner sig inom kyrkan, men det jag har erfarit många gånger är att kyrkan är ett tillhåll för maktmänniskor och ingenting är så effektivt som att skrämma människor för att få dem att lyda och följa det den auktoritära människan bestämmer. De styr ända in i hjärnan. Ta detta med att man inte ska tänka på vissa saker och att man är ute på irrvägar om man börjar ifrågasätta och att man till och med kan få höra att man har djävulen inom sig om man är kritisk eller för den delen lider av något kroppsligt symtom. Visserligen så är Knutby fruktansvärt magstarkt men tendensen att skrämma människor genom rädsla och på det sättet hjärntvätta människor att tro och göra på ett visst sätt finns i högre och mindre grad inom samtliga trossamfund och överallt där maktmänniskor finns.

En av församlingsmedlemmarna gav till slut uttryck för hur skrämmande det är att om man blir pressad under lång tid så blir man någon form av kärl som man kan fylla med vad som helst. Att en del kan tycka att de var idioter eller svaga som gick med på det, men det var så hårt. Hon önskade att historien med Knutby ska visa på att människor som blir utsatta för sånt i andra sammanhang skulle få hjälp att se vad de blir utsatta för genom att se på vad som hände i Knutby. För som hon sa så tror hon att det förekommer på andra ställen också på olika sätt.

Så är det. Knutby är extremt på många sätt men kärnan är densamma. Att skrämma människor för både livet och döden. Att bestämma vad som är rätt och fel, bra och dåligt så att vissa människor och beteenden klassas som fel. Det är en grogrund för mobbning och denna typ av mobbning tar död på människors själar. Jag önskar att lagen kommer skärpas framöver så att det blir förbjudet att skrämmas. Men hela vår kultur är uppbyggd på skrämsel. Det är en rädslokultur vi lever i men det är värt och viktigt att tänka på varifrån alla dessa rädslor kommer ifrån. Kyrkan har alltjämt makt över människors själar utan att vi riktigt vet om det. Vara bra- dålig, vara rätt- fel, vara utanför- vara innanför, vara avvikande- vara politisk korrekt.
Många - ismer bygger på detta sätt att tänka och det var kyrkan som lade värdegrunden.

Anna-Carin Jansson Rapp den 16 februari 2018
« Senast ändrad: juni 29, 2023, 09:42:07 av admin »