Författare Ämne: Förlåtelse - Behövs det?  (läst 10106 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad admin

  • Administrator
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
    • URBRA Urmakeri och Uttryck - hemsida
Förlåtelse - Behövs det?
« skrivet: augusti 15, 2018, 19:38:31 »
Förlåtelse - Behövs det?

Vad döljer sig bakom ordet förlåt. Jo, orden synd, skuld och skam.

När jag växte upp fick jag höra att kristendomen är den enda religion som har förlåtelsen. Som vuxen har jag tänkt, kanhända är det den enda religion som har ordet synd.

Bakom ordet nåd döljer sig ett annat ord och det är ordet dom. För nåden behövs inte om vi inte först blir dömda.

Så hur kärleksfull är egentligen kristendomen med sin synd och med sin dom, med tortyrredskapet Korset som symbol längst fram i kyrkan och ett offeraltare inunder?

Jag tror det är viktigt att ifrågasätta alla begrepp som vi så ofta använder i det dagliga livet. Orden förlåtelse, värde, värderingar och så vidare innebär så mycket mer än vi i första anblicken kan se. För bakom dessa ord döljer sig en hierarki som står över andra, som står över dig och mig.
Det som vid första anblicken kan verka kärleksfullt kan vara något som suger musten ur oss. Som tar all vår kraft så att någon annan kan ta vid där vår kraft slutar och det är något som behöver uppmärksammas.

Vi jagar förlåtelsen, den ska enligt vissa göra oss fria, vi bär på bördor om krav på att förlåta som andra lagt på oss.

Att förlåta framställs ofta som vägen till försoning och lycka. Men ska och bör man verkligen förlåta allt? Jag tänker på barn och unga som utsätts för incest, eller kvinnor som utsätts för våldtäkt, människor som utsätts för misshandel och så vidare. Ska dessa människor verkligen förlåta dem som gjort dem illa? Ska vi verkligen likt Kristus förlåta också det mest barbariska. Sedan ska man också ställa frågan om det som står i Bibeln är sant till punkt och pricka för det har skrivits om och översatts och tolkats under lång, lång tid. De människor som skrev Bibeln hade också sin bakgrund och sina grunder till varför de skrev ner det de skrev ner även om mycket säkert också är kommet av gudomlig inspiration. Men Gud har på intet sätt slutat verka genom människors ord idag, det gudomliga är allestädes närvarande men man måste alltid ifrågasätta varför saker sägs och varför vissa begrepp blir så viktiga att man kan grunda en hel religion på det.

För ordet förlåt är som jag uppfattat det grunden i kristendomen. Såsom jag fick höra under min uppväxt så tog Jesus Kristus på sig våra synder för att vi skulle få evigt liv och bli förlåtna. Men sa Jesus verkligen så?

Jag är inte så säker på det.

I 16 kapitlet i Johannesevangeliet så talar Jesus om att han ska sända Sanningens ande och att han ska visa världen vad synd och rättfärdighet och dom är. Han säger "Synd: de tror inte på mig. Rättfärdighet: jag går till Fadern, och ni ser mig inte längre. Dom: denna världens härskare är dömd."

Han ger ingen förklaring till detta därför att han säger att lärjungarna inte kan ta emot det utan hänvisar till sanningens ande som ska berätta mer.

Jesus som jag uppfattat det enligt Bibeln vände upp och ned på värdehierarkin så att den minsta blev den största. Med detta kanske han också menade att vi överhuvudtaget inte ska värdera, men helt klart så tyckte han att vi ska reagera på det som är rätt och fel utan att för den skull värdera människor såsom bra-dåliga.

Att använda begrepp som dom-nåd och synd-förlåtelse innebär också att vi delar upp och värderar människor och inte är det speciellt kärleksfullt, om nu kristendomen är en religion som anser att kärleken är det viktiga i mötet med människan.

Anna-Carin Jansson Rapp den 19 juli 2018
« Senast ändrad: juni 29, 2023, 09:38:14 av admin »