Författare Ämne: Kyrkans påverkan i ditt liv  (läst 10366 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad admin

  • Administrator
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
    • URBRA Urmakeri och Uttryck - hemsida
Kyrkans påverkan i ditt liv
« skrivet: november 07, 2017, 18:19:35 »
Här kan du beskriva eller berätta om hur kyrkan har påverkat dig eller ditt liv. Mycket i vårt samhälle grundar sig på kyrkans tro och värderingar även om vi säger oss leva i ett sekulariserat land. Innan kyrkan skiljde sig från staten har kyrkan haft ett stort inflytande över människan lång tid tillbaka i tiden vilket självklart påverkat samhället och vår människosyn. Välkommen att berätta om hur kyrkan påverkat dig eller ditt liv.
Vänliga hälsingar
Anna-Carin Jansson Rapp
« Senast ändrad: juni 27, 2023, 19:44:17 av admin »

Utloggad MarikaJ

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
SV: Kyrkans påverkan i ditt liv
« Svar #1 skrivet: december 28, 2017, 18:18:08 »
Jag ?r f?dd p? en liten g?rd ute p? den sk?nska landsbygden i mitten av 1940-talet. Mina f?r?ldrar var inte religi?sa, s? jag visste knappt vad Gud var, f?rr?n jag b?rjade skolan.
P? den tiden var det mycket kristendomskunskap, och psalms?ng det f?rsta man gjorde p? morgonen, n?r man kom in i klassrummet.
S? fick vi var sin kristendomsbok; jag tror jag d? gick i tredje klass.
Det var en bok med mycket vackra bilder, med Jesus, Maria, ?nglar?! Min mamma m?lade i b?de olja och vattenf?rg, och vi syskon m?lade ocks?, s? m?lningar tyckte jag om!
Jag blev helt gripen ? och djupt religi?s, s? liten jag var!
Men n?r vi kom l?ngre in i boken fick jag veta mer. Som att om man inte trodde p? Gud, fick man inte komma till himlen!
Jag blev mycket oroad! Mina fantastiska, sn?lla f?r?ldrar skulle inte f? komma till himlen, bara f?r att de inte trodde p? Gud!
Jag b?rjade l?sa aftonb?n varje kv?ll, n?r min lillasyster somnat. Jag tvingade mig sj?lv att sitta upp i s?ngen och l?sa b?n i m?rkret, tills jag fick ont i ryggen ? bara f?r att Gud skulle tycka synd om mig, och l?ta mina f?r?ldrar komma till himlen?
Jag vet inte hur l?nge jag h?ll p? med det h?r. Jag h?ll det hemligt, ber?ttade inte ens f?r mina f?r?ldrar; ville inte g?ra dem ledsna?
Men s? b?rjade jag fundera. Om Gud sl?pper in elaka m?nniskor i himlen, bara f?r att de tror p? honom, men inte sl?pper in mina sn?lla f?r?ldrar ? d? ?r ju Gud inte god! D? ?r han ju ond!
Eller? s? finns han inte?
De h?r tankarna och funderingarna fanns i mitt huvud l?nge.
N?r jag var p? v?g att fylla 14 ?r; d? hade jag best?mt mig. Jag trodde inte p? Gud!
Och v?grade att konfirmera mig!
Mamma och pappa blev aningen bekymrade; p? den h?r tiden h?rde ju kyrkan till staten. Mamma sade: ?T?nk om du inte f?r n?got arbete om du inte ?r konfirmerad??
Men mina f?r?ldrar l?t mig sj?lv best?mma, trots sin oro.
Och efter bara n?gra ?r f?r?ndrades synen p? kyrkan, och s? sm?ningom skildes den fr?n staten. Aldrig n?gonsin har n?gon arbetsgivare fr?gat mig om jag ?r konfirmerad?
Mitt arbetsliv har jag ?gnat ?t ungdomar p? fritidsg?rdar; i 25 ?r som omr?deschef. P? den tiden ordnade man administrationen p? f?rmiddagarna, och var med ungdomarna eftermiddagar och kv?llar. (S? ?r det inte i dag! Administrationen ?r det viktiga! Hm.)
I dag ?r jag pension?r. Jag arbetar ideellt, bland annat p? spr?kkaf?er, och som studiecirkelledare f?r en grupp kvinnor fr?n andra l?nder. Jag har varit ordf?rande i en liten ideell kulturf?rening i 25 ?r, som ordnat historiska tidsresor f?r barn och ungdomar!
Jag har hj?lpt till p? biblioteket n?r de ordnat verksamhet f?r barn!
Allt detta, b?de ideellt och inom mitt arbete, har jag gjort d?rf?r att jag k?nner att jag g?r skillnad f?r m?nniskor! Och jag f?r s? oerh?rt mycket tillbaka!
Jag g?r det inte f?r att jag ska f? komma till himlen, vilket ju faktiskt ?r r?tt egoistiskt ? jag g?r det f?r m?nniskorna!
Himlen tror jag inte p?.
Men jag tror ? nej, jag vet - att sj?larna finns kvar efter d?den! Jag k?nner tydligt att jag har kommunikation med mina ?lskade f?r?ldrar!
Det kan verka konstigt. Men ?r det konstigare ?n att tro p? Gud och ?nglar??
/Marika
« Senast ändrad: juni 27, 2023, 19:55:46 av admin »

Utloggad admin

  • Administrator
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
    • URBRA Urmakeri och Uttryck - hemsida
SV: Kyrkans påverkan i ditt liv
« Svar #2 skrivet: april 29, 2018, 18:53:02 »
Hej Marika
Blev r?rd av dina rader.
Det ?r inte min sak att avg?ra vad som ?r konstigt. Men jag vill verkligen s?ga att du ska tro p? din tro.
Om detta med din fina kommunikation med dina f?r?ldrar k?nns s? tydligt f?r dig s? ?r det nog verkligen s? att ni har kommunikation.
Jag kan ocks? ber?tta att jag har en tro, min tro och jag tror nog p? n?gon slags himmel man jag kan inte f?rm? mig att tro p? n?got helvete.
Talet om helvetet tror jag har anv?nts av kyrkliga f?r att skr?mma m?nniskor till tro f?r att f? makt ?ver m?nniskor.
Det g?r ont att l?sa hur du som liten satt och bad om n?tterna tills du fick ont i ryggen f?r att blidka Gud s? att dina f?r?ldrar kom till himlen.
Det ?r s? tragiskt och det st?rker mig ?n mer i mina tankar om att Existensgrupper f?r kyrkskadade beh?vs. Barn och ungdomar ska verkligen inte beh?va ha s?dana funderingar och r?dslor.
Varma tankar
Anna-Carin Jansson Rapp
« Senast ändrad: juni 27, 2023, 19:56:00 av admin »