Författare Ämne: Idag för tio år sedan  (läst 10376 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad admin

  • Administrator
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
    • URBRA Urmakeri och Uttryck - hemsida
Idag för tio år sedan
« skrivet: november 23, 2017, 11:18:49 »
Idag för tio år sedan

Min ursprungsidé med Existensgrupper började ta form på dagen för tio år sedan.
Den 7 november 2007.
Då formulerade jag mina första tankar inför start av eget företag som jag skulle kalla Existens och uttryck. Jag uttryckte min övergripande affärsidé så här:
"Stärka ungdomars (människors) livsmod, dvs mod att möta livet, sig själva och varandra, såsom vi är och reflektera över det för att kunna närma oss varann och oss själva med ökad respekt och kärlek. Detta kan ske genom att skapa livsrum i form av existensgrupper."
Skrev också att det är själva frågorna som är viktiga, att existentiella frågor inte har några klara svar och att svaren bär var och en inom sig och att de kan berika oss själva och varandra om vi börjar närma oss dem här i livet men att målet inte är de färdiga svaren. Målet är att våga ställa frågorna om livet i mötet med oss själva och varandra.

Idag för exakt tio år sedan formulerade jag mina första ord om Existensgrupper. Vilken fin känsla att plocka fram planeringsboken från då. Jag försökte under många år starta Existensgrupper för ungdomar. Jag vände mig till cirka 500 skolor och även fritidsgårdar och enhetschefer på sådana. Skrev till dem men det var kanske sammanlagt endast 20 rektorer och enhetschefer som ville träffa mig för en intervju. Jag förstod att barns och ungdomars egna tankar inte stod högt i kurs. Men jag brinner än idag för att ungdomar ska få uttrycka sig och sina tankar om livet men också sin egen tro även om jag tycker att barn ska uppmuntras i att leka istället för att fundera över sådana saker, men både barn och ungdomar behöver ju få känna att deras egna tankar är oerhört viktiga för att få kraft att leva och tro på sig själva så att de inte låter någon annan exempelvis kyrkan styra över deras tro och tankar.

Men det är inte så konstigt att min idé inte fick genomslag bland skolor då det var prästen som en gång i tiden undervisade i skolan. De spår som kyrkan satt i skolan och samhället i övrigt är inte något som försvinner. Samhället är genomsyrat av värderingar som kommer från kyrkan även om vi idag säger att vi lever i ett sekulariserat land. Jag tycker det är så sorgligt att ungdomar inte blir lyssnade på mer än de gör. De ska lära sig så mycket om vad andra sagt, andras teorier om allt möjligt men de lär sig aldrig att lyssna till sig själva. Kanske vill inte samhället det? Kanske ville inte kyrkan det? Kanske finns en rädsla bland styrande i samhället för att skapa utrymme för ungdomar att uttrycka sig och tro på sina egna tankar, att tro på sig själva helt enkelt. Men jag tänker att det skulle göra att de fick en god självkänsla om de blev lyssnade till och fick känna att deras tankar är viktiga. Det kanske skulle skapa ett bättre samhälle om det fanns mer utrymme för det om fler fick känna att deras tankar är viktiga.

Vad tycker du?
Välkommen in till vårt forum och samtala om detta.
Där kan du bland annat beskriva eller berätta om hur kyrkan har påverkat dig eller ditt liv. Mycket i vårt samhälle grundar sig på kyrkans tro och värderingar även om vi säger oss leva i ett sekulariserat land. Innan kyrkan skiljde sig från staten har kyrkan haft ett stort inflytande över människan lång tid tillbaka i tiden vilket självklart påverkat samhället och vår människosyn.

Anna-Carin Jansson Rapp den 7 november 2017
« Senast ändrad: juni 29, 2023, 09:43:56 av admin »