Författare Ämne: Tystnadskulturen i kyrkan och samh?llet  (läst 9235 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad admin

  • Administrator
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
    • URBRA Urmakeri och Uttryck - hemsida
Tystnadskulturen i kyrkan och samh?llet
« skrivet: september 07, 2017, 11:35:17 »
Med tystnad tystas m?nniskor

Med tystnad tystas m?nniskor.
Det ?r min erfarenhet. Jag har sj?lv upplevt det. Andra m?nniskor som styr genom tystnad.
Att inte bem?ta, att inte m?ta en annan m?nniska. Att inte se och lyssna kan f? ?desdigra konsekvenser. Kan vara skadligt f?r din n?rst?ende.
En del g?r det medvetet, andra omedvetet. Tystar m?nniskor genom tystnad.

S?g en fantastiskt bra film i veckan. L?nade den fr?n biblioteket. Den heter De andras liv.
Den handlar om vikten av att uttrycka sig om det man blivit utsatt f?r.
I denna film handlar det om politiskt f?rtryck d?r man skr?mmer m?nniskor till tystnad.
Det som jag reagerade starkast p? var n?got som en av f?rtryckarna sa. Han pratade om att ett s?tt att tysta m?nniskor ?r att isolera dem, att inte tala med dem.
Denna metod ?terfinns dessv?rre inte bara i samh?llen av politiskt f?rtryck utan ?ven mellan n?rst?ende. F?r vem vill inte bli ?lskad om det s? inneb?r att offra sin sj?l och vara tyst om s?dant som beh?ver s?gas rakt ut?
Men ?r det v?rt det?
?r det v?rt att offra sin sj?l och vara tyst om s?dant som beh?ver s?gas rakt ut bara f?r att f? vara med, accepterad, tolererad.
F?r det handlar ju inte alls om respekt n?r m?nniskor som st?r oss n?ra bem?ter oss med tystnad n?r vi ber om att f? kontakt. Det ?r ?n mer grymt n?r vi faktiskt bett om att f? kontakt, bett om att bli sedda och lyssnade till.

N?r vi uttryckt oss f?r d?va ?ron, f?r ?ron som inte vill h?ra.
N?r vi uttryckt oss f?r blinda ?gon, f?r blinda ?gon som inte vill se.
N?r vi gjort det mycket, mycket l?nge d? m?ste vi v?nda v?r inriktning ?t ett annat h?ll.
D? m?ste vi v?nda oss till dem som vill h?ra och som vill se.

Det finns m?nga som inte vill se och inte vill h?ra.
En gestalt i historien uttryckte det ungef?r s? h?r: ?H?r, du som har ?ron att h?ra med. Se, du som har ?gon att se med.? Han, Jesus, visste s?kert att det sannerligen inte ?r sj?lvklart att m?nniskor lyssnar bara f?r att de har ?ron, eller ser bara f?r att de har ?gon.
Det kan g? hela liv d?r n?rst?ende varken h?r eller ser varann och det ?r o?ndligt sorgligt.

Men n?r m?nniskor i din n?rhet vet om att du lider av deras tystnad och ?nd? bem?ter dig med tystnad s? ?r det dags att sluta k?mpa f?r deras uppm?rksamhet. De har med detta visat att de antingen inte ?r intresserade av kontakt och/eller anv?nder det f?r att styra dig och f? dig ur balans.
Kanske ?r de r?dda f?r att du ska uttrycka dig om saker som de inte vill ta i, inte vill k?nnas vid.

Filmen jag s?g handlade just om detta. Att de politiska f?rtryckarna bem?tte konstn?rerna som uttryckte sig i ord och m?leri etc med tystnad och tystnaden r?ckte f?r att konstn?rerna efter en tids isolering skulle sluta uttrycka sig och de blev d? inte farliga f?r de styrande i samh?llet.
Jag t?nkte d? att jag k?nde igen detta. Jag har sj?lv upplevt det bland annat ifr?n kyrkliga sammanhang. Kristna som genom sin tystnad f?tt mig att tystna, f?tt mig att k?nna mig osynlig och v?rdel?s.
De lyckades i m?nga ?r, men nu har jag b?rjat tala och skriva och jag ska forts?tta med det och jag har mycket att s?ga och ber?tta. F?r jag har varit innanf?r ?kyrkomuren? och vet en hel del om det ruttna s?tt m?nga d?r har mot andra och det ruttnaste och mest om?nskliga ?r nog faktiskt deras tystnad f?r den ?r s? oantastbar.
Men jag har funnit att denna oantastbarhet ?r skenbar. F?r tystnad g?r ocks? att peka p? och n?r man bem?ts av tystnad n?r man bett om seende ?gon och lyssnande ?ron d? ?r det inte n?got kristet k?rleksbudskap som dessa m?nniskor kan s?gas st? f?r, det ?r s? l?ngt ifr?n k?rlek som man ?verhuvudtaget kan komma.

Jag har f?rst?tt att deras tystnad ?r till f?r att tysta mig och nu n?r jag f?rst?tt det s? kan inget hindra mig fr?n att tala.
Det finns mycket som d?ljs i religionens namn och kristendomen har en hel del att st? tillsvars f?r. Det vet jag av egen erfarenhet.
Det ?r skr?mmande och det t?l att s?gas hur m?nga g?nger som helst att man ska uttrycka sig och inte vara r?dd f?r att g?ra det om man k?nner sig illa bem?tt s?v?l i kyrkliga som v?rldsliga sammanhang.
St? upp f?r sig sj?lv! Det ?r viktigare ?n vi tror.

Livet ?r ditt och det ?r nu du har ordet. Ta det, l?t ingenting tysta dig och n?r du bem?ts av tystnad s? v?nd dig mot ett annat h?ll, v?nd dig till m?nniskor som har ?ron att h?ra med och ?gon att se med. De v?ntar p? dig!

Anna-Carin Jansson Rapp text skriven den 19 mars 2013

Vad ?r dina erfarenheter kring detta med tystnadskulturen i kyrka och samh?lle. Hur har det p?verkat dig?