Författare Ämne: Fundamentalistisk ateism  (läst 9965 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad admin

  • Administrator
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
    • URBRA Urmakeri och Uttryck - hemsida
Fundamentalistisk ateism
« skrivet: september 07, 2017, 14:39:51 »
Fundamentalistisk ateism

Det är inte religionerna i sig som är problemet. Problemet ligger hos de auktoritära människorna. De som vill styra andra människor att tänka, tycka och tro som de.
Min erfarenhet är den att kyrkan är ett tillhåll för maktmänniskor för hela upplägget hjälper till att hålla människor i underläge och hindrar dem att tänka själva. Det handlar om att om man inte ställer upp på konceptet så blir man utanför. Det återfinns överallt där gruppen inte tillåter oliktänkande. Därför är det så farligt med kyrkor och institutioner men det är som jag krasst fått uppleva inte bara förekommande i kyrkor.

Jag fick en kalldusch i dagarna när jag upptäckte att denna fundamentalism även återfinns bland ateister. En ateist jag kom i kontakt med talade om en metod som kallas Street Epistemology. Enligt information om den så säger den sig vilja få människor att tänka själv. Man lyfter fram Sokrates som förebild, men man talar om att syftet med metoden är att få människor att tvivla på sin tro. Man ställer frågor som blir som gruskorn i skorna på den troende och som en dag ska få den troende att börja tvivla.

Att lägga gruskorn i skorna på människor som har en tro för att få dem att tvivla och se verkligheten fick mig att reagera.
För Vem bestämmer vad som är verklighet?
Vem bestämmer vad man ska tro på och inte tro på?
Jag har en tro även om jag blivit kyrkskadad och min tro kan ingen kyrka ta ifrån mig. Den tron kan eller får heller inte en ateist ta ifrån mig. Varken ateister eller kyrkliga ska bestämma vad människor ska tro på. Alla har rätt att tro på vad de vill. Jag tror inte Sokrates menade att man skulle lägga gruskorn i skorna på människor för att få dem att tvivla. Jag tror bara han ville att människor skulle tänka själva. Jag tror heller inte att Sokrates ville att människor skulle tänka som han.

Visst finns det människor som blivit hjärntvättade och behöver hjälp att ta sig ur en negativ trosåskådning som fördärvar deras liv men den hjälpen ska åtminstone ske öppet och ärligt och inte på ett manipulativt sätt. Så oetiskt och skrämmande!

Jag har min tro och den ska varken kyrka eller ateister ta ifrån mig och de Existensgrupper som jag ska starta är öppen för troende såväl som icke-troende. Syftet med Existensgrupper för kyrkskadade är att dela sina erfarenheter för att inte känna sig ensam med sina upplevelser och kunna stärka varandra att stå upp för sin egen tro och sina egna tankar. För jag tror och har upplevt att vi blir till när vi får uttrycka oss och någon lyssnar. Då kan vi finna vår egen väg i livet. Ingen ska säga till dig vad du ska tänka, tro eller tycka. Vi har fortfarande både åsiktsfrihet, yttrandefrihet och religionsfrihet i det här landet och det ska vi värna om!

Anna-Carin Jansson Rapp den 29 augusti 2017
« Senast ändrad: juni 29, 2023, 09:44:47 av admin »