Författare Ämne: V?ggklockan har stannat  (läst 12614 gånger)

Utloggad admin

• Administrator
  • Jr. Member
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
    • URBRA Urmakeri - hemsida
V?ggklockan har stannat
« skrivet: augusti 12, 2009, 10:50:16 »
N?r v?ggklockan stannar blir man f?rv?nad.
Ja till och med arg eller orolig f?r att ha gjort n?got galet.
Man t?nker:
"Den har ju alltid g?tt s? bra. Jag har dragit den klockan varje vecka i 20 ?r och det har inte varit n?got fel vad jag kan minnas p? hela den tiden."
"Jag g?r som jag alltid har gjort..."
Lugn i stormen.
Det ?r f?r det mesta en ren service-sak men kan vara fr?ga om haveri.
Det som h?nder i en klocka p? sikt ?r att sm?rjmedlet slutar fungera i alla lagerst?llen. Oljan tjocknar, dunstar eller f?rsvinner p? n?got annat s?tt.
Det medf?r att f?rslitning uppst?r i de h?l d?r hjulaxlarna ?r lagrade.
Detta i sin tur medf?r att kuggarna f?r fel ingrepp i varandra och en friktion (motst?nd) uppst?r och klockan orkar inte g? mer.
Det hj?lper kanske att olja h?r och var ett tag men felet ?r inte avhj?lpt f?r det, man m?ste g? med klockan till en urmakare som ?tg?rdar slitaget, g?r rent alla delar och oljar klockan med ny fr?sch olja.
Att olja en reda smutsig klocka ?kar slitaget i hela klockan men fr?mst i lagerh?len.
Om en klocka g?r l?nge med "konstgjord andning" kan kuggarna bli utslitna och det ?r sv?rt och dyrt att ers?tta hela hjul.
Oljan b?r vara syntetisk eftersom en del organiska oljor visar sig tjockna under vissa f?rh?llanden.
(motorolja till bilar har fel egenskaper och anv?nds inte till klockor)

Det kan ocks? r?ra sig om haveri.
D? handlar det ofta om fj?derbrott.
Ett fj?derbrott g?r inte om?rkt f?rbi om det h?nder n?r man drar upp klockan men kan h?nda spontant n?r man inte ?r i n?rheten, men det ?r mer s?llsynt.
Det vanligaste fj?derbrotten uppst?r n?r ytterf?stet ger med sig av f?r h?rd uppdragning men kan ocks? ske mitt p? fj?dern.
Fj?derbrott g?r ofta skada i verket som kan bli kostsamt att laga men har man tur s? h?ller kugghjulen f?r sm?llen.
F?r att f?rhindra att klockan stannar eller blir utsatt f?r fj?derbrott b?r man g?ra service  vart 10 - 15:de ?r. (personlig ?sikt)
Vem k?r sin bil med samma olja i 10 ?r?

Vid flytt av en klocka b?r pendeln (den sv?ngande delen) krokas av f?r att f?rhindra att pendelfj?dern skadas. (pendelns upph?gningsdetalj som ?r gjort av ett tunt st?lbleck)
V?gg och bordspendyler som har en pendel som ?r sv?r att demontera kan l?ggas f?rsiktigt "p? rygg" vid transport och b?r hanteras varsamt. ?ven fodralen kan skadas l?tt vid transport.
En skadad pendelfj?der g?r att klockan g?r d?ligt och kan i v?rsta fall g? av.
N?r det g?ller antika klockor ?r pendeln och dess upph?ngning ofta mycket k?nsliga och ska hanteras mycket varsamt!

H?r av er till urmakaren om det ?r n?gra fr?gor som dyker upp.
042-155016
info@urbra.se
www.urbra.se

V?l m?tt.
Urmakar'n
URBRA Urmakeri
« Senast ändrad: juli 15, 2012, 17:34:08 av admin »