Författare Ämne: Kyrkans påverkan i ditt liv  (läst 1047 gånger)

Utloggad admin

• Administrator
  • Jr. Member
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
    • URBRA Urmakeri - hemsida
Kyrkans påverkan i ditt liv
« skrivet: november 07, 2017, 18:19:35 »
Här kan du beskriva eller berätta om hur kyrkan har påverkat dig eller ditt liv. Mycket i vårt samhälle grundar sig på kyrkans tro och värderingar även om vi säger oss leva i ett sekulariserat land. Innan kyrkan skiljde sig från staten har kyrkan haft ett stort inflytande över människan lång tid tillbaka i tiden vilket självklart påverkat samhället och vår människosyn. Välkommen att berätta om hur kyrkan påverkat dig eller ditt liv.
Vänliga hälsingar
Anna-Carin Jansson Rapp
« Senast ändrad: november 07, 2017, 18:30:59 av admin »

Utloggad MarikaJ

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
SV: Kyrkans påverkan i ditt liv
« Svar #1 skrivet: december 28, 2017, 18:18:08 »
Jag är född på en liten gård ute på den skånska landsbygden i mitten av 1940-talet. Mina föräldrar var inte religiösa, så jag visste knappt vad Gud var, förrän jag började skolan.
På den tiden var det mycket kristendomskunskap, och psalmsång det första man gjorde på morgonen, när man kom in i klassrummet.
Så fick vi var sin kristendomsbok; jag tror jag då gick i tredje klass.
Det var en bok med mycket vackra bilder, med Jesus, Maria, änglar…! Min mamma målade i både olja och vattenfärg, och vi syskon målade också, så målningar tyckte jag om!
Jag blev helt gripen – och djupt religiös, så liten jag var!
Men när vi kom längre in i boken fick jag veta mer. Som att om man inte trodde på Gud, fick man inte komma till himlen!
Jag blev mycket oroad! Mina fantastiska, snälla föräldrar skulle inte få komma till himlen, bara för att de inte trodde på Gud!
Jag började läsa aftonbön varje kväll, när min lillasyster somnat. Jag tvingade mig själv att sitta upp i sängen och läsa bön i mörkret, tills jag fick ont i ryggen – bara för att Gud skulle tycka synd om mig, och låta mina föräldrar komma till himlen…
Jag vet inte hur länge jag höll på med det här. Jag höll det hemligt, berättade inte ens för mina föräldrar; ville inte göra dem ledsna…
Men så började jag fundera. Om Gud släpper in elaka människor i himlen, bara för att de tror på honom, men inte släpper in mina snälla föräldrar – då är ju Gud inte god! Då är han ju ond!
Eller… så finns han inte…
De här tankarna och funderingarna fanns i mitt huvud länge.
När jag var på väg att fylla 14 år; då hade jag bestämt mig. Jag trodde inte på Gud!
Och vägrade att konfirmera mig!
Mamma och pappa blev aningen bekymrade; på den här tiden hörde ju kyrkan till staten. Mamma sade: ”Tänk om du inte får något arbete om du inte är konfirmerad?”
Men mina föräldrar lät mig själv bestämma, trots sin oro.
Och efter bara några år förändrades synen på kyrkan, och så småningom skildes den från staten. Aldrig någonsin har någon arbetsgivare frågat mig om jag är konfirmerad…
Mitt arbetsliv har jag ägnat åt ungdomar på fritidsgårdar; i 25 år som områdeschef. På den tiden ordnade man administrationen på förmiddagarna, och var med ungdomarna eftermiddagar och kvällar. (Så är det inte i dag! Administrationen är det viktiga! Hm.)
I dag är jag pensionär. Jag arbetar ideellt, bland annat på språkkaféer, och som studiecirkelledare för en grupp kvinnor från andra länder. Jag har varit ordförande i en liten ideell kulturförening i 25 år, som ordnat historiska tidsresor för barn och ungdomar!
Jag har hjälpt till på biblioteket när de ordnat verksamhet för barn!
Allt detta, både ideellt och inom mitt arbete, har jag gjort därför att jag känner att jag gör skillnad för människor! Och jag får så oerhört mycket tillbaka!
Jag gör det inte för att jag ska få komma till himlen, vilket ju faktiskt är rätt egoistiskt – jag gör det för människorna!
Himlen tror jag inte på.
Men jag tror – nej, jag vet - att själarna finns kvar efter döden! Jag känner tydligt att jag har kommunikation med mina älskade föräldrar!
Det kan verka konstigt. Men är det konstigare än att tro på Gud och änglar…?
/Marika

Utloggad admin

• Administrator
  • Jr. Member
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
    • URBRA Urmakeri - hemsida
SV: Kyrkans påverkan i ditt liv
« Svar #2 skrivet: april 29, 2018, 18:53:02 »
Hej Marika
Blev rörd av dina rader.
Det är inte min sak att avgöra vad som är konstigt. Men jag vill verkligen säga att du ska tro på din tro.
Om detta med din fina kommunikation med dina föräldrar känns så tydligt för dig så är det nog verkligen så att ni har kommunikation.
Jag kan också berätta att jag har en tro, min tro och jag tror nog på någon slags himmel man jag kan inte förmå mig att tro på något helvete.
Talet om helvetet tror jag har använts av kyrkliga för att skrämma människor till tro för att få makt över människor.
Det gör ont att läsa hur du som liten satt och bad om nätterna tills du fick ont i ryggen för att blidka Gud så att dina föräldrar kom till himlen.
Det är så tragiskt och det stärker mig än mer i mina tankar om att Existensgrupper för kyrkskadade behövs. Barn och ungdomar ska verkligen inte behöva ha sådana funderingar och rädslor.
Varma tankar
Anna-Carin Jansson Rapp