Författare Ämne: L?t r?dslorna f? konkurrens  (läst 1728 gånger)

Utloggad admin

• Administrator
  • Jr. Member
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
    • URBRA Urmakeri - hemsida
L?t r?dslorna f? konkurrens
« skrivet: september 25, 2018, 15:23:41 »
L?t r?dslorna f? konkurrens

Som kyrkskadad ?r det fr?mst r?dslor av olika slag som man pl?gas av och f?r att d?mpa r?dslorna s? ber man om f?rs?kringar, men s?dant hj?lper aldrig eftersom r?dsla aldrig kan besegras med hj?lp av f?rnuftet. Det enda som kan hj?lpa ?r om r?dslorna f?r konkurrens. Det ?r i alla fall min erfarenhet.

Att f?das in i en kyrka eller f?r den delen att g? med senare i livet ?r att inf?rlivas i en v?rldsordning, ett s?tt att se p? sin omv?rld, p? sin v?rld och p? livet i stort. Det ?r allomfattande s? n?r man bryter med kyrkan s? ?r det som att mista fotf?stet, men b?ttre att mista fotf?stet ett tag f?r att sedan finna sin egen v?g i livet som man sj?lv har valt och se sin omv?rld genom sina egna ?gon ist?llet f?r att p?dyvlas en tolkning av v?rlden genom andras ?gon. Men det ?r sv?rt och n?r man tappar fotf?stet s? tar det l?ng tid innan man kan k?nna sig n?gorlunda trygg men denna trygghet ?r ? andra sidan n?got som man aldrig k?nt tidigare. F?r tryggheten inom kyrkans v?ggar ?r villkorad. Man blir inte trygg d?r om man inte f?ljer vissa regler och v?rderingar. G?r man inte det s? passar man inte in. Man blir utfryst, det vill s?ga mobbad. S? n?r jag h?rde p? slutdebatten innan valet s? fr?s jag n?r jag h?rde kd-ledarens tal om att detta var ett v?rderingsval. Hon sade det i positiva ordalag och det gjorde mig djupt bekymrad. Med tanke p? att s?dana tong?ngar ?terfinns l?ngre ?t h?ger d?r betoningen ligger p? konservativa v?rden och tradition s? undrar jag hur sunda kristna v?rderingar egentligen ?r?

N?r livet blir s? tungt att det blir sv?rt att h?rda ut p? grund av alla r?dslor som pl?gar dig - L?t r?dslorna f? konkurrens. F?rs?kringar och f?rnuft hj?lper inte mot r?dslor ej heller att m?ta r?dslorna lite i taget, det enda som kan ha n?gon verkan ?r om r?dslorna f?r konkurrens. Det ?r i alla fall min erfarenhet. F?r livet kan verkligen k?nnas skr?mmande ?ven om man inte ?r uppvuxen inom kyrkan, men man ska ocks? komma ih?g att kyrkan har pr?glat hela samh?llet och skr?mt m?nniskor genom allt tider och ?ven om kyrkan idag lever ett mer tillbakadraget liv s? har den pr?glat oss m?nniskor ?nda in i ryggm?rgen. Att lyssna p? auktorit?ra m?nniskor, att l?ta oss styras av dem har sin grund i kyrkan. Att l?ta oss skr?mmas av auktorit?ra m?nniskors prat har ocks? sin grund i kyrkan. Vi ?r vana att l?ta oss styras och det b?rjade med kyrkan som f?rr var den fr?msta auktoriteten i byn. Det ?r dags att bryta sig loss fr?n r?dslornas bojor och b?rja leva och det b?sta s?ttet ?r genom att l?ta r?dslorna f? konkurrens. Att g?ra det som man innerst inne vet att man brinner f?r och att g?ra det trots att man inte har lust eller kraft att g?ra det och fast?n det kanske k?nns helt om?jligt. Att g?ra det ?nd? och inte l?ta sig nedsl?s om det inte funkar - Bara forts?tt och peka fingret ?t r?dslorna!

Du har r?tt till ditt liv och du har r?tt att se ditt liv fr?n dina egna ?gons vy och inte utifr?n andra m?nniskors tolkningar av livet. Finn din egen v?g, den kommer garanterat vara mer oj?mn att g? p? och garanterat kommer du snubbla m?nga g?nger f?r ingen kommer vara d?r och ber?tta vart r?tterna och stenarna ligger men det kommer vara din v?g och m?let kommer f?ljaktligen ocks? vara ditt och det kan vara v?ldigt gott att ha i tanken n?r man blir ?ldre och sl?ntrar fram p? den sista krokiga stigen mot m?let att veta det att det var ditt val av v?g i livet och oavsett hur sv?rt livet har varit s? har det varit ditt liv. Det ?r b?ttre att sl?ntra fram p? den sista krokiga stigen mot m?let n?r du blir gammal ?n att fl?sande ?ka med n?gon oaktsam auktorit?r m?nniska p? Autobahn. F?r det ?r ju inte s? vi vill ?ntra m?llinjen en g?ng, i alla fall inte jag. Jag vill k?nna att jag levt mitt liv p? mitt s?tt och med min sj?l i beh?ll. Sedan har jag en tro p? att ?ven om sj?len blivit illa tilltygad i livet s? f?rblir den innersta k?rnan i sj?len alltid hel. D?rinne ?r vi intakta vad ?n n?gon sagt till dig eller gjort mot dig. Kom ih?g det! Det har jag k?nt och det ?r min tro att det ?r i den innersta k?rnan i sj?len som Gud bor. Det ?r spr?ngstoff f?r kyrkan och i ?ldre tider s? var det n?got som mystikerna inom kyrkan trodde p? och dessa blev b?de f?ngslade och torterade. F?r om man tror p? att Gud bor i var och en av oss i v?rt sj?ls centrum s? beh?vs ju inte kyrkan. Pr?sten beh?ver inte agera Guds representant p? jorden utan den vanliga m?nniskan b?r Gud i sitt hj?rta.

Kanske kan det l?tta ditt hj?rta att veta att vi ?r m?nga som lider under det "v?rderingsok" som kyrkan lagt p? m?nniskor, vi ?r m?nga fler ?n vi sj?lva k?nner till f?r de flesta tror att oken ?r deras egna och att de m?r d?ligt f?r att de lider av d?lig sj?lvk?nsla men t?nker aldrig p? vart den d?liga sj?lvk?nslan kommer fr?n och vem som har gjort att jantelagen f?tt ett s?dant genomslag i v?rt land. Du ska inte tro att du ?r n?got passar ju gott in i kyrkan, hur skulle annars de auktorit?ra m?nniskorna kunna styra ?ver andra m?nniskor.

L?t r?dslorna f? konkurrens! Det ?r ditt liv och ingen kan och ska tala om f?r dig vilken v?g du ska ta och f?rs?ker de styra dig genom att skr?mmas s? f?rs?k lyssna noga vad de s?ger och t?nk p? att det aldrig finns n?got gott syfte bakom skr?msel s? d?rf?r beh?ver man aldrig ta till sig s?dant som vill skr?mma m?nniskor. Det finns inget behov att skr?mmas om man inte har ett bakomliggande syfte som handlar om att styra, att f? makt ?ver en annan m?nniska. Kyrkan har ofta skr?mt m?nniskor genom tiderna, men de har haft ett bakomliggande syfte som ?r att genom skr?msel f? m?nniskor att tro att de ?r beroende av kyrkan s? att de kan tj?na pengar p? m?nniskor och forts?tta sin verksamhet och detta g?r de genom ?msom hot ?msom barmh?rtighet. De tar och de ger!

L?t r?dslorna f? konkurrens och n?r n?gon f?rs?ker skr?mmas s? beh?ver du inte lyssna f?r all skr?mselpropaganda handlar om att f? makt ?ver andra m?nniskor f?r att uppn? egna syften.

Till dig du skr?mda som l?ser dessa rader vill jag s?ga - Du ?r inte ensam, vi ?r m?nga som ?r skr?mda och om vi bara ser det s? kan vi st?tta varandra och tr?sta varandra och uppmuntra varandra att l?ta r?dslorna f? konkurrens.

Anna-Carin Jansson Rapp den 24 september 2018
« Senast ändrad: september 25, 2018, 15:54:44 av admin »