Författare Ämne: Mobilen ?r inte s? ofarlig som den ser ut  (läst 1414 gånger)

Utloggad admin

• Administrator
  • Jr. Member
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
    • URBRA Urmakeri - hemsida
Mobilen ?r inte s? ofarlig som den ser ut
« skrivet: november 16, 2018, 07:19:47 »
I dagens samh?lle har n?sta alla en mobil. Smartphone sl?r troligen alla andra produkter i f?rs?ljning. Den anv?nds dagligen ja n?sta 24/7 d? en del sover med den. Men ?r den farlig? Det cirkulerar m?nga rykten och ?nnu fler missuppfattningar om hur mobilens tr?dl?sa kommunikation p?verkar oss m?nniskor och det finns fall och vittnen som kan ber?tta om att de blivit p?verkade. Forskningen och handeln g?r ju som bekant i samma skola s? om man ska tro den ene f?r man tro den andre men Apple ha faktiskt varningstext i sina mobiler iPhone om att den inte ska anv?ndas t?tt in p? kroppen. Hur det ?r med iPad och liknande surfplattor vet jag inte men det kan vara liknande varningar.
Hur som helst kan jag ber?tta om min HUAWEI P9 Lite som jag anv?nt ca 2 ?r. Jag tyckte det var j?ttekul i b?rjan att lyssna p? poddar och YouTube i min tr?dl?sa lur n?r jag jobbade. Jag hade telefonen ofta i en benficka. Fickan var ganska rymlig och mobilen hamnade i h?jd med v?nster kn?.

Tiden gick och efter tre m?nader ca b?rjade v?nster kn? att svullna. Det gjorde ont n?r jag skulle b?ja benet. Jag t?nkte inte mycket p? det utan jag fortsatte att ha mobilen i benfickan. Kn?et blev s?mre och snart kunde jag inte sitta p? huk, jag kunde inte b?ja benet. Efter ca 6 m?nader med mobilen i fickan slog det mig att det kunde vara den som p?verkade och gjorde att kn?leden svullnade. Jag ?ndrade beteende och tog ur mobilen ur byxorna. Efter n?gra m?nader m?rkte jag att kn?et blev b?ttre. Sakta men s?kert f?rb?ttrades r?rligheten i benet och nu efter ett ?rs tid kan jag ?ter igen g? ner p? huk och lyfta min dotter. Vad hade h?nt om jag hade haft mobilen i en vanlig ficka vid skrevet?
S?ga vad man vill om nyttan och m?jligheterna med den tr?dl?sa kommunikationen i och med mobilernas utveckling men helt ofarlig ?r den inte. Kommentera g?rna om du har tankar kring tr?dl?s kommunikation.