Författare Ämne: Väggklockan har stannat  (läst 20884 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad admin

  • Administrator
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
    • URBRA Urmakeri och Uttryck - hemsida
Väggklockan har stannat
« skrivet: augusti 12, 2009, 10:50:16 »
Väggklockan har stannat

När väggklockan stannar blir man förvånad.
Ja till och med arg eller orolig för att ha gjort något galet.
Man tänker:
"Den har ju alltid gått så bra. Jag har dragit den klockan varje vecka i 20 år och det har inte varit något fel vad jag kan minnas på hela den tiden."
"Jag gör som jag alltid har gjort..."
Lugn i stormen.
Det är för det mesta en ren service-sak men kan vara fråga om haveri.
Det som händer i en klocka på sikt är att smörjmedlet slutar fungera i alla lagerställen. Oljan tjocknar, dunstar eller försvinner p? något annat sätt.
Det medför att förslitning uppstår i de hål där hjulaxlarna är lagrade.
Detta i sin tur medför att kuggarna får fel ingrepp i varandra och en friktion (motstånd) uppstår och klockan orkar inte gå mer.
Friktionen ökar ju mer man drar upp fjädern.
Det hjälper kanske att olja här och var ett tag men felet är inte avhjälpt för det, man måste gå med klockan till en urmakare som åtgärdar slitaget, gör rent alla delar och oljar klockan med ny fräsch olja.

Att olja en reda smutsig klocka ökar slitaget i hela klockan men främst i lagerhålen.
Spray olja kladdar ner hela klockan och kan medföra att den stannar helt.


Om en klocka går länge med "konstgjord andning" kan kuggarna bli utslitna och det är svårt och dyrt att ersätta hela hjul.
Oljan bör vara syntetisk eftersom en del organiska oljor visar sig tjockna under vissa förhållanden.

Det kan också röra sig om haveri.
Då handlar det ofta om fjäderbrott.
Ett fjäderbrott går inte omärkt förbi om det händer när man drar upp klockan men kan hända spontant när man inte är i närheten, men det är mer sällsynt.
Det vanligaste fjäderbrotten uppstår när ytterfästet ger med sig av för hård uppdragning men kan också ske mitt på fjädern.
Fjäderbrott gör ofta skada i verket som kan bli kostsamt att laga men har man tur så håller kugghjulen för smällen.
För att förhindra att klockan stannar eller blir utsatt för fjäderbrott bör man göra service vart 5:e år.
Vem kör sin bil med samma olja i 5 år?

URBRA HB erbjuder återkommande service för klockor som är renoverade.
Se vår webb under "Urmakeri - Service" för mer info.


Här är en direkt-länk:

https://www.urbra.se/urmakeri/service-first.html

Vid flytt av en klocka bör pendeln (den svängande delen) krokas av för att förhindra att pendelfjädern skadas. (pendelns upphägningsdetalj som är gjort av ett tunt stålbleck)
Vägg och bordspendyler som har en pendel som är svår att demontera kan läggas försiktigt "på rygg" vid transport och bör hanteras varsamt.
Förankra pendeln med t ex papper eller bubbelplast eller liknande buffert.
En skadad pendelfjäder gör att klockan går dåligt och kan i värsta fall gå av.
Även fodralen kan skadas lätt vid transport. Särskilt förgyllda fodral.

När det gäller antika klockor är pendeln och dess upphängning ofta mycket känsliga och ska hanteras mycket varsamt!

Se även vår "bruksanvisning för golvur, väggur och bordsur här:

https://www.urbra.se/urmakeri/service-vaggur-bruksanvisning.html

Hör av er till urmakaren om det är några frågor som dyker upp.
070-263 14 58
info@urbra.se
www.urbra.se

Väl mött.
Urmakar'n
URBRA Urmakeri
« Senast ändrad: juni 29, 2023, 10:52:32 av admin »