Författare Ämne: Mobilen är inte så ofarlig som den ser ut  (läst 8276 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad admin

  • Administrator
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
    • URBRA Urmakeri och Uttryck - hemsida
Mobilen är inte så ofarlig som den ser ut
« skrivet: november 16, 2018, 07:19:47 »
I dagens samhälle har nästan alla en mobil. Smartphone slår troligen alla andra produkter i försäljning. Den används dagligen ja nästan 24/7 då en del sover med den. Men är den farlig? Det cirkulerar många rykten och ännu fler missuppfattningar om hur mobilens trådlösa kommunikation påverkar oss människor och det finns fall och vittnen som kan berätta om att de blivit påverkade. Forskningen och handeln går ju som bekant i samma skola så om man ska tro den ene får man tro den andre men Apple ha faktiskt varningstext i sina mobiler iPhone om att den inte ska användas tätt in på kroppen. Hur det är med iPad och liknande surfplattor vet jag inte men det kan vara liknande varningar.
Hur som helst kan jag berätta om min HUAWEI P9 Lite som jag använt ca 2 år. Jag tyckte det var jättekul i början att lyssna på poddar och YouTube i min trådlösa lur när jag jobbade. Jag hade telefonen ofta i en benficka. Fickan var ganska rymlig och mobilen hamnade i höjd med vänster knä.

Tiden gick och efter tre månader ca började vänster knä att svullna. Det gjorde ont när jag skulle böja benet. Jag tänkte inte mycket på det utan jag fortsatte att ha mobilen i benfickan. Knäet blev sämre och snart kunde jag inte sitta på huk, jag kunde inte böja benet. Efter ca 6 månader med mobilen i fickan slog det mig att det kunde vara den som påverkade och gjorde att knäleden svullnade. Jag ändrade beteende och tog ur mobilen ur byxorna. Efter några månader märkte jag att knäet blev bättre. Sakta men säkert förbättrades rörligheten i benet och nu efter ett års tid kan jag åter igen gå ner på huk och lyfta min dotter. Vad hade hänt om jag hade haft mobilen i en vanlig ficka vid skrevet?
Säga vad man vill om nyttan och möjligheterna med den trådlösa kommunikationen i och med mobilernas utveckling men helt ofarlig är den inte. Kommentera gärna om du har tankar kring trådlös kommunikation.

Framtiden kommer se annorlunda ut. Vi kommer kanske slippa den trådlösa kommunikationen. Den nya mobilen kommer förhoppningsvis att baseras på andra tekniker än radiovågor.

Texten publicerad först på:
https://www.urbra.se/sahemsida/130527/intressen_S-A%20funderar.html


« Senast ändrad: juli 09, 2023, 09:35:18 av admin »