Författare Ämne: Låt rädslorna få konkurrens  (läst 10985 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad admin

  • Administrator
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
    • URBRA Urmakeri och Uttryck - hemsida
Låt rädslorna få konkurrens
« skrivet: september 25, 2018, 15:23:41 »
Låt rädslorna få konkurrens

Som kyrkskadad är det främst rädslor av olika slag som man plågas av och för att dämpa rädslorna så ber man om försäkringar, men sådant hjälper aldrig eftersom rädsla aldrig kan besegras med hjälp av förnuftet. Det enda som kan hjälpa är om rädslorna får konkurrens. Det är i alla fall min erfarenhet.

Att födas in i en kyrka eller för den delen att gå med senare i livet är att införlivas i en världsordning, ett sätt att se på sin omvärld, på sin värld och på livet i stort. Det är allomfattande så när man bryter med kyrkan så är det som att mista fotfästet, men bättre att mista fotfästet ett tag för att sedan finna sin egen väg i livet som man själv har valt och se sin omvärld genom sina egna ögon istället för att pådyvlas en tolkning av världen genom andras ögon. Men det är svårt och när man tappar fotfästet så tar det lång tid innan man kan känna sig någorlunda trygg men denna trygghet är å andra sidan något som man aldrig känt tidigare. För tryggheten inom kyrkans väggar är villkorad. Man blir inte trygg där om man inte följer vissa regler och värderingar. Gör man inte det så passar man inte in. Man blir utfryst, det vill säga mobbad. Så när jag hörde på slutdebatten innan valet så frös jag när jag hörde kd-ledarens tal om att detta var ett värderingsval. Hon sade det i positiva ordalag och det gjorde mig djupt bekymrad. Med tanke på att sådana tongångar återfinns längre åt höger där betoningen ligger på konservativa värden och tradition så undrar jag hur sunda kristna värderingar egentligen är?

När livet blir så tungt att det blir svårt att härda ut på grund av alla rädslor som plågar dig - Låt rädslorna få konkurrens. Försäkringar och förnuft hjälper inte mot rädslor ej heller att möta rädslorna lite i taget, det enda som kan ha någon verkan är om rädslorna får konkurrens. Det är i alla fall min erfarenhet. För livet kan verkligen kännas skrämmande även om man inte är uppvuxen inom kyrkan, men man ska också komma ihåg att kyrkan har präglat hela samhället och skrämt människor genom allt tider och även om kyrkan idag lever ett mer tillbakadraget liv så har den präglat oss människor ända in i ryggmärgen. Att lyssna på auktoritära människor, att låta oss styras av dem har sin grund i kyrkan. Att låta oss skrämmas av auktoritära människors prat har också sin grund i kyrkan. Vi är vana att låta oss styras och det började med kyrkan som förr var den främsta auktoriteten i byn. Det är dags att bryta sig loss från rädslornas bojor och börja leva och det bästa sättet är genom att låta rädslorna få konkurrens. Att göra det som man innerst inne vet att man brinner för och att göra det trots att man inte har lust eller kraft att göra det och fastän det kanske känns helt omöjligt. Att göra det ändå och inte låta sig nedslås om det inte funkar - Bara fortsätt och peka fingret åt rädslorna!

Du har rätt till ditt liv och du har rätt att se ditt liv från dina egna ögons vy och inte utifrån andra människors tolkningar av livet. Finn din egen väg, den kommer garanterat vara mer ojämn att gå på och garanterat kommer du snubbla många gånger för ingen kommer vara där och berätta vart rötterna och stenarna ligger men det kommer vara din väg och målet kommer följaktligen också vara ditt och det kan vara väldigt gott att ha i tanken när man blir äldre och släntrar fram på den sista krokiga stigen mot målet att veta det att det var ditt val av väg i livet och oavsett hur svårt livet har varit så har det varit ditt liv. Det är bättre att släntra fram på den sista krokiga stigen mot målet när du blir gammal än att flåsande åka med någon oaktsam auktoritär människa på Autobahn. För det är ju inte så vi vill äntra mållinjen en gång, i alla fall inte jag. Jag vill känna att jag levt mitt liv på mitt sätt och med min själ i behåll. Sedan har jag en tro på att även om själen blivit illa tilltygad i livet så förblir den innersta kärnan i själen alltid hel. Därinne är vi intakta vad än någon sagt till dig eller gjort mot dig. Kom ihåg det! Det har jag känt och det är min tro att det är i den innersta kärnan i själen som Gud bor. Det är sprängstoff för kyrkan och i äldre tider så var det något som mystikerna inom kyrkan trodde på och dessa blev både fängslade och torterade. För om man tror på att Gud bor i var och en av oss i vårt själs centrum så behövs ju inte kyrkan. Prästen behöver inte agera Guds representant på jorden utan den vanliga människan bär Gud i sitt hjärta.

Kanske kan det lätta ditt hjärta att veta att vi är många som lider under det "värderingsok" som kyrkan lagt på människor, vi är många fler än vi själva känner till för de flesta tror att oken är deras egna och att de mår dåligt för att de lider av dålig självkänsla men tänker aldrig på vart den dåliga självkänslan kommer från och vem som har gjort att jantelagen fått ett sådant genomslag i vårt land. Du ska inte tro att du är något passar ju gott in i kyrkan, hur skulle annars de auktoritära människorna kunna styra över andra människor.

Låt rädslorna få konkurrens! Det är ditt liv och ingen kan och ska tala om för dig vilken väg du ska ta och försöker de styra dig genom att skrämmas så försök lyssna noga vad de säger och tänk på att det aldrig finns något gott syfte bakom skrämsel så därför behöver man aldrig ta till sig sådant som vill skrämma människor. Det finns inget behov att skrämmas om man inte har ett bakomliggande syfte som handlar om att styra, att få makt över en annan människa. Kyrkan har ofta skrämt människor genom tiderna, men de har haft ett bakomliggande syfte som är att genom skrämsel få människor att tro att de är beroende av kyrkan så att de kan tjäna pengar på människor och fortsätta sin verksamhet och detta gör de genom ömsom hot ömsom barmhärtighet. De tar och de ger!

Låt rädslorna få konkurrens och när någon försöker skrämmas så behöver du inte lyssna för all skrämselpropaganda handlar om att få makt över andra människor för att uppnå egna syften.

Till dig du skrämda som läser dessa rader vill jag säga - Du är inte ensam, vi är många som är skrämda och om vi bara ser det så kan vi stötta varandra och trösta varandra och uppmuntra varandra att låta rädslorna få konkurrens.

Anna-Carin Jansson Rapp den 24 september 2018
« Senast ändrad: juni 27, 2023, 19:58:03 av admin »