Författare Ämne: Idag f?r tio ?r sedan  (läst 2163 gånger)

Utloggad admin

• Administrator
  • Jr. Member
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
    • URBRA Urmakeri - hemsida
Idag f?r tio ?r sedan
« skrivet: november 23, 2017, 11:18:49 »
Idag f?r tio ?r sedan

Min ursprungsid? med Existensgrupper b?rjade ta form p? dagen f?r tio ?r sedan.
Den 7 november 2007.
D? formulerade jag mina f?rsta tankar inf?r start av eget f?retag som jag skulle kalla Existens och uttryck. Jag uttryckte min ?vergripande aff?rsid? s? h?r:
"St?rka ungdomars (m?nniskors) livsmod, dvs mod att m?ta livet, sig sj?lva och varandra, s?som vi ?r och reflektera ?ver det f?r att kunna n?rma oss varann och oss sj?lva med ?kad respekt och k?rlek. Detta kan ske genom att skapa livsrum i form av existensgrupper."
Skrev ocks? att det ?r sj?lva fr?gorna som ?r viktiga, att existentiella fr?gor inte har n?gra klara svar och att svaren b?r var och en inom sig och att de kan berika oss sj?lva och varandra om vi b?rjar n?rma oss dem h?r i livet men att m?let inte ?r de f?rdiga svaren. M?let ?r att v?ga st?lla fr?gorna om livet i m?tet med oss sj?lva och varandra.

Idag f?r exakt tio ?r sedan formulerade jag mina f?rsta ord om Existensgrupper. Vilken fin k?nsla att plocka fram planeringsboken fr?n d?. Jag f?rs?kte under m?nga ?r starta Existensgrupper f?r ungdomar. Jag v?nde mig till cirka 500 skolor och ?ven fritidsg?rdar och enhetschefer p? s?dana. Skrev till dem men det var kanske sammanlagt endast 20 rektorer och enhetschefer som ville tr?ffa mig f?r en intervju. Jag f?rstod att barns och ungdomars egna tankar inte stod h?gt i kurs. Men jag brinner ?n idag f?r att ungdomar ska f? uttrycka sig och sina tankar om livet men ocks? sin egen tro ?ven om jag tycker att barn ska uppmuntras i att leka ist?llet f?r att fundera ?ver s?dana saker, men b?de barn och ungdomar beh?ver ju f? k?nna att deras egna tankar ?r oerh?rt viktiga f?r att f? kraft att leva och tro p? sig sj?lva s? att de inte l?ter n?gon annan exempelvis kyrkan styra ?ver deras tro och tankar.

Men det ?r inte s? konstigt att min id? inte fick genomslag bland skolor d? det var pr?sten som en g?ng i tiden undervisade i skolan. De sp?r som kyrkan satt i skolan och samh?llet i ?vrigt ?r inte n?got som f?rsvinner. Samh?llet ?r genomsyrat av v?rderingar som kommer fr?n kyrkan ?ven om vi idag s?ger att vi lever i ett sekulariserat land. Jag tycker det ?r s? sorgligt att ungdomar inte blir lyssnade p? mer ?n de g?r. De ska l?ra sig s? mycket om vad andra sagt, andras teorier om allt m?jligt men de l?r sig aldrig att lyssna till sig sj?lva. Kanske vill inte samh?llet det? Kanske ville inte kyrkan det? Kanske finns en r?dsla bland styrande i samh?llet f?r att skapa utrymme f?r ungdomar att uttrycka sig och tro p? sina egna tankar, att tro p? sig sj?lva helt enkelt. Men jag t?nker att det skulle g?ra att de fick en god sj?lvk?nsla om de blev lyssnade till och fick k?nna att deras tankar ?r viktiga. Det kanske skulle skapa ett b?ttre samh?lle om det fanns mer utrymme f?r det om fler fick k?nna att deras tankar ?r viktiga.

Vad tycker du?
V?lkommen in till v?rt forum och samtala om detta.
D?r kan du bland annat beskriva eller ber?tta om hur kyrkan har p?verkat dig eller ditt liv. Mycket i v?rt samh?lle grundar sig p? kyrkans tro och v?rderingar ?ven om vi s?ger oss leva i ett sekulariserat land. Innan kyrkan skiljde sig fr?n staten har kyrkan haft ett stort inflytande ?ver m?nniskan l?ng tid tillbaka i tiden vilket sj?lvklart p?verkat samh?llet och v?r m?nniskosyn.

Anna-Carin Jansson Rapp den 7 november 2017