Författare Ämne: Brev till dig som ?r kyrkskadad - Du ?r inte ensam  (läst 2152 gånger)

Utloggad admin

• Administrator
  • Jr. Member
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
    • URBRA Urmakeri - hemsida
Brev till dig som ?r kyrkskadad - Du ?r inte ensam
« skrivet: april 29, 2018, 18:35:18 »
Brev till dig som ?r kyrkskadad 26/4-2018
Du ?r inte ensam

Pekfingret i ryggen. Jag tvingades till kyrkan och till platser och g?rom?l som jag inte ville. De tog ifr?n mig min vilja och till?t mig inte att k?nna sorg, vrede och oro. Endast gl?djen var till?ten.
Det var ocks? s? att alla andra k?nslor ?n gl?djen visade att man var l?ngt ifr?n Gud enligt dem. Men det tror jag inte p? l?ngre. Alla k?nslor beh?ver f? komma till uttryck.
Jag tror att om det inte f?r det s? kommer man l?ngt ifr?n sig sj?lv och eftersom jag tror att Gud bor i v?r sj?ls centrum s? kan vi nog k?nna oss l?ngt fr?n Gud om vi inte till?ter oss att vara ledsna, arga och oroliga n?r vi har fog f?r det.
Om endast gl?djen ?r till?ten s? f?rsvinner den. Ingen kan pressas att vara lycklig, endast genom att f? k?nna det man k?nner kan man vara den man ?r och d? f?r gl?djen utrymme. S? tror jag.
Du beh?ver inte tycka som jag. Vi ?r individer och ?ven om du som jag ?r kyrkskadad s? b?r man nog aldrig j?mf?ra uppv?xter. Kanske g?r man det f?r att man g?rna vill k?nna gemenskap till varje pris n?r man upplevt utanf?rskap.
Att vara kyrkskadad handlar om s? mycket mer ?n att dela liknande erfarenheter f?r v?ra erfarenheter kan skilja sig markant fr?n varandra s? det kanske inte ?r det som ?r det viktiga, det viktiga med att m?ta andra kyrkskadade ?r nog att k?nna att man inte ?r ensam.

Du kom hit till v?rlden. Till f?r?ldrar som du inte hade valt. Du fick m?ta deras verklighet och gjorde den till din, men s? b?rjade din egen vilja v?xa. Kanske fick du som jag veta att din vilja stod i skogen och v?xte men d?r v?xer det ju s? det knakar s? lyssna nu in?t till vad den lilla flickan eller pojken inom dig har att ber?tta f?r dig om livet.
Du kanske tappade bort dig sj?lv n?r du m?tte auktorit?ra m?nniskor som inte lyssnade p? dig och inte till?t dig att vara orolig, arg och ledsen n?r du hade fog f?r det. Men det ?r inte f?rsent f?r att l?ra k?nna dig sj?lv, vem du ?r och vad du s?ras av och vill h?r i livet.

Det kanske mest framtr?dande inom kyrkan ?r just detta med r?dslan.
R?dslan har en funktion. F?r r?dda m?nniskor kan man styra och r?dda m?nniskor v?gar inte ber?tta om vad de varit med om.
Karin Boye skrev att det ?r tilliten som skapar v?rlden, hon hade s? r?tt. Har ofta t?nkt p? det d?rf?r att jag saknade tillit under min uppv?xt. I kyrkan fick jag tv?rtemot l?ra mig att vara misst?nksam och ifr?gas?tta om jag var tillr?ckligt bra, duktig och ren. Man skulle vara redo n?r Jesus skulle komma tillbaka och d? var man tvungen att ha koll p? om man var det. Man d?g allts? inte som man var.
Jag l?rde mig att det m?ste vara n?got fel p? mig och att jag m?ste hitta det och r?tta till det innan det var f?rsent.
Jag l?rde mig att d?den var hotfull, b?de sj?lva d?ds?gonblicket och det som kommer efter eftersom de skr?mde m?nniskor med helvetet om man inte var redo.
F?rst p? senare tid har jag kunnat ta till mig att d?ds?gonblicket s?llan ?r ot?ckt, att man inte tappar andan utan att man helt enkelt slutar andas. Man s?ger ju ofta att hon/han somnat in. S? stilla ?r ofta d?den.
Och vad ska man s?ga om helvetet, vad ?r det f?r ondskefulla m?nniskor som hittat p? det? Vad har det med det kristna k?rleksbudskapet att g?ra?
Varf?r ?r auktorit?ra f?respr?kare f?r kristendomen ?verhuvudtaget s? fokuserade p? ondskan, man skulle kunna tro att de tror p? dj?vulen och inte p? Gud. Fokus borde ligga p? k?rleken och tilliten framf?rallt. Men det ?r inte min erfarenhet att det g?r det i kyrkan.

Det ?r inte l?tt att v?xa upp i en pingstf?rsamling sa en person till mig som sj?lv vuxit upp i en pingstf?rsamling och alltj?mt var medlem d?r. Hon sa att jag f?rst?r precis hur du k?nner. Det var en person som jag inte f?rv?ntade mig skulle s?ga det. En person som sett mig v?xa upp och som varit allt annat ?n kritisk till Pingstkyrkan.
Det betyder s? mycket f?r mig att hon sa det. Hon blev som ett vittne till vad jag varit med om.
Jag kan egentligen inte med ord beskriva den k?nslan som jag k?nde n?r hon sa s? men det har att g?ra med att inte vara ensam om sina upplevelser. Dels att hon kunde k?nna igen sig i mina upplevelser men ocks? att hon hade sett mig genom livet och f?rst?tt vad jag pl?gats av d?rf?r att hon sj?lv pl?gats av kyrkan.
Det var bara n?gra f? ord men de betyder s? oerh?rt mycket f?r mig.
N?r jag har mina m?rkaste stunder s? t?nker jag att det bara ?r fel p? mig och att det ?r d?rf?r jag reagerat p? kyrkan d?rf?r blev det s? viktigt f?r mig att hon sa att hon f?rstod f?r hon hade ocks? vuxit upp i en pingstf?rsamling och liksom jag pl?gats genom livet p? grund av det.
Jag var inte ensam.
Det ?r ocks? d?rf?r jag vill skapa dessa samtalsgrupper f?r n?r man inte har n?gon som kan s?ga att jag k?nner likadant s? kan man tro att det ?r fel p? en som person och det ?r v?ldigt sv?rt att leva med s?dana tankar. Det ?r s? viktigt att f? veta att man inte ?r ensam.

Du ?r inte ensam. De tog kanske din gl?dje ?ver livet men de kan aldrig ta ifr?n dig dina erfarenheter och dem kan du dela med andra som liksom du skadats av kyrkan. Tillsammans kan vi k?nna oss starka n?r vi delar v?ra erfarenheter med varandra f?r d? vet vi att vi inte ?r ensamma.
Min erfarenhet ?r att auktorit?ra m?nniskor inom kyrkan tystar kritiska r?ster inom kyrkan med tystnaden f?r de vet att m?nniskan inte vill vara ensam. S? kyrkskadades r?ster h?rs inte, det ?r s? f? som v?gar prata och ber?tta vad de varit med om f?r de har blivit skr?mda genom tystnaden.
Till dig som k?mpar med ?ngest p? grund av kyrkan vill jag s?ga att Du ska minnas att de som tystat dig genom att bem?ta dig med tystnad har haft en avsikt med det och det ?r f?r att de inte vill att du ska ber?tta vad du varit med om i kyrkan f?r d? skulle de r?ka illa ut.
Mycket av det som sker inom kyrkan ?r n?stintill kriminellt och ibland s? ?r det kriminellt s? det ?r viktigt att du som farit illa eller far illa av kyrkan b?rjar ber?tta. Det finns m?nga som liksom du lider i tysthet.
G?r din r?st h?rd, du beh?ver det f?r din egen skull och det finns m?nga som beh?ver f? h?ra att de inte ?r ensamma.
Skriv g?rna till mig om du vill.
Adress
Stora Hjortar?d 910
268 68 R?st?nga
eller e-post
anna-carin@urbra.se

Varma h?lsningar
Anna-Carin Jansson Rapp den 26 april 2018