Tankar om livet > Veckans text

Knutby - fr?n paradis till helvete

(1/1)

admin:
Knutby - fr?n paradis till helvete

S?g Uppdrag granskning om Knutby ig?r avsnitt 19 - Knutby - fr?n paradis till helvete. Ville skriva direkt efter programmet men blev lamslagen. Precis som medlemmarna i Knutby gav uttryck f?r s? var de just lamslagna av r?dsla s? de kunde inte bryta sig loss fr?n f?rsamlingen trots att de levde i helvetet. Karismatiska och dominanta ledare f?r m?nniskor att lyda och tappa sin tilltro till sig sj?lv och sin egen inre r?st om vad som ?r bra och d?ligt, r?tt och fel.

F?r vi beh?ver alltid g? till v?rt eget inre och hitta vad det ?r som vi tycker, inte fr?ga andra, f?r trots att vi m?nniskor ?r lika s? ?r vi individer och det ?r alltid viktigt att vi f?ljer v?rt eget hj?rta f?r att undvika att bli hj?rntv?ttade.

Hj?rntv?tt bygger p? r?dsla. Auktorit?ra m?nniskor g?r andra m?nniskor illa med hj?lp av r?dsla.
Det kan jag skriva under p? f?r det har jag lidit av och lider alltj?mt av. R?dsla f?r mycket h?r i livet men ocks? och kanske fr?mst f?r d?den. Men ocks? r?dslan f?r att uttrycka mig om det som gjort mig r?dd. Det ?r en kamp var g?ng att s?tta mig ner och skriva om det som kyrkan gjort mot mig. Det som pl?gat mig mest inom kyrkan ?r att n?r man som f?rsamlingsmedlemmarna i Knutby gav uttryck f?r g?r fel eller ?r fel s? blir man utfryst, isolerad. Det uppst?r en kompakt tystnad runt omkring dig som person. De ber?ttade till och med om misshandel. Men det fr?msta vapen som auktorit?ra m?nniskor anv?nder ?r att tysta m?nniskor genom tystnad. Det ?r en effektiv metod och den har jag f?tt k?nna p? m?nga g?nger. Den ?r s? tacksam att anv?nda d?rf?r att offret k?nner att det ?r fel p? honom eller henne d?rf?r att man blir utanf?r. ?r man utanf?r s? k?nner man sig konstig, fel p? och det finns inget s? effektivt s?tt som det om man vill tysta m?nniskor med mindre "passande" ?sikter, s?tt, tro osv.

Politisk korrekt ?r ett ot?ckt ord. Det har f?tt mig att fundera ?ver vart det kommer ifr?n. V?rt samh?lle s?gs av en del bygga p? en kristen v?rdegrund och kristna v?rderingar. Ligger det bakom ordet politisk korrekt? Ska v?rt samh?lle f?rresten bygga p? en kristen v?rdegrund n?r vi faktiskt ?r ett sekulariserat land och ska s? vara eftersom v?rt land har en m?ngfald olika nationaliteter och tros?sk?dning? Religionsfrihet v?rnas men religionsfrihet f?r vem? Barnen och ungdomarna verkar inte ha n?gon religionsfrihet om de v?xer upp i kristna hem.

Det verkar vara sv?rt att se f?r m?nga vilken makt som kyrkan fortfarande har i samh?llet.
V?ra v?rderingar, vems ?r dom? Varf?r tycker vi som vi tycker om r?tt och fel, bra och d?ligt?
Kanske ska man ta sig en extra funderare p? det.

N?got som likt en r?d tr?d gick igenom programmet om Knutby p? Uppdrag granskning var att f?rsamlingsmedlemmarna gav uttryck f?r r?dslan f?r att vara fel. N?r man var bra och n?r man var fel var n?got som de auktorit?ra ledarna best?mde.

En del fr?gar sig hur intelligenta m?nniskor kan g? p? sekteristiska tros?sk?dningar. Det ?r inte sv?rt. Det handlar om hj?rntv?tt, det handlar om att man skr?ms till vettet och om man n?gon g?ng har varit r?dd s? vet man att r?dsla har inget med f?rnuft att g?ra. N?r det kommer till r?dsla s? stannar hj?rnan d? kan man inte riktigt t?nka klart och d? f?rlitar man sig p? andra.

Hj?rntv?tt f?rekommer inom m?nga samfund, inte bara i Knutby f?rsamling. Sj?lv har jag erfarenhet av hj?rntv?tt inom s?v?l Pingstkyrkan, missionskyrkan och svenska kyrkan och jag kan intyga att hj?rntv?tt som bygger p? r?dsla f?rekommer inom samtliga samfund. Det handlar mest om vilka m?nniskor som befinner sig inom kyrkan, men det jag har erfarit m?nga g?nger ?r att kyrkan ?r ett tillh?ll f?r maktm?nniskor och ingenting ?r s? effektivt som att skr?mma m?nniskor f?r att f? dem att lyda och f?lja det den auktorit?ra m?nniskan best?mmer. De styr ?nda in i hj?rnan. Ta detta med att man inte ska t?nka p? vissa saker och att man ?r ute p? irrv?gar om man b?rjar ifr?gas?tta och att man till och med kan f? h?ra att man har dj?vulen inom sig om man ?r kritisk eller f?r den delen lider av n?got kroppsligt symtom. Visserligen s? ?r Knutby fruktansv?rt magstarkt men tendensen att skr?mma m?nniskor genom r?dsla och p? det s?ttet hj?rntv?tta m?nniskor att tro och g?ra p? ett visst s?tt finns i h?gre och mindre grad inom samtliga trossamfund och ?verallt d?r maktm?nniskor finns.

En av f?rsamlingsmedlemmarna gav till slut uttryck f?r hur skr?mmande det ?r att om man blir pressad under l?ng tid s? blir man n?gon form av k?rl som man kan fylla med vad som helst. Att en del kan tycka att de var idioter eller svaga som gick med p? det, men det var s? h?rt. Hon ?nskade att historien med Knutby ska visa p? att m?nniskor som blir utsatta f?r s?nt i andra sammanhang skulle f? hj?lp att se vad de blir utsatta f?r genom att se p? vad som h?nde i Knutby. F?r som hon sa s? tror hon att det f?rekommer p? andra st?llen ocks? p? olika s?tt.

S? ?r det. Knutby ?r extremt p? m?nga s?tt men k?rnan ?r densamma. Att skr?mma m?nniskor f?r b?de livet och d?den. Att best?mma vad som ?r r?tt och fel, bra och d?ligt s? att vissa m?nniskor och beteenden klassas som fel. Det ?r en grogrund f?r mobbning och denna typ av mobbning tar d?d p? m?nniskors sj?lar. Jag ?nskar att lagen kommer sk?rpas fram?ver s? att det blir f?rbjudet att skr?mmas. Men hela v?r kultur ?r uppbyggd p? skr?msel. Det ?r en r?dslokultur vi lever i men det ?r v?rt och viktigt att t?nka p? varifr?n alla dessa r?dslor kommer ifr?n. Kyrkan har alltj?mt makt ?ver m?nniskors sj?lar utan att vi riktigt vet om det. Vara bra- d?lig, vara r?tt- fel, vara utanf?r- vara innanf?r, vara avvikande- vara politisk korrekt.
M?nga - ismer bygger p? detta s?tt att t?nka och det var kyrkan som lade v?rdegrunden.

Anna-Carin Jansson Rapp den 16 februari 2018

Navigering

[0] Meddelandeindex

Gå till fullversion