Tankar om livet > Veckans text

F?rl?telse - Beh?vs det?

(1/1)

admin:
F?rl?telse - Beh?vs det?

Vad d?ljer sig bakom ordet f?rl?t. Jo, orden synd, skuld och skam.

N?r jag v?xte upp fick jag h?ra att kristendomen ?r den enda religion som har f?rl?telsen. Som vuxen har jag t?nkt, kanh?nda ?r det den enda religion som har ordet synd.

Bakom ordet n?d d?ljer sig ett annat ord och det ?r ordet dom. F?r n?den beh?vs inte om vi inte f?rst blir d?mda.

S? hur k?rleksfull ?r egentligen kristendomen med sin synd och med sin dom, med tortyrredskapet Korset som symbol l?ngst fram i kyrkan och ett offeraltare inunder?

Jag tror det ?r viktigt att ifr?gas?tta alla begrepp som vi s? ofta anv?nder i det dagliga livet. Orden f?rl?telse, v?rde, v?rderingar och s? vidare inneb?r s? mycket mer ?n vi i f?rsta anblicken kan se. F?r bakom dessa ord d?ljer sig en hierarki som st?r ?ver andra, som st?r ?ver dig och mig.
Det som vid f?rsta anblicken kan verka k?rleksfullt kan vara n?got som suger musten ur oss. Som tar all v?r kraft s? att n?gon annan kan ta vid d?r v?r kraft slutar och det ?r n?got som beh?ver uppm?rksammas.

Vi jagar f?rl?telsen, den ska enligt vissa g?ra oss fria, vi b?r p? b?rdor om krav p? att f?rl?ta som andra lagt p? oss.

Att f?rl?ta framst?lls ofta som v?gen till f?rsoning och lycka. Men ska och b?r man verkligen f?rl?ta allt? Jag t?nker p? barn och unga som uts?tts f?r incest, eller kvinnor som uts?tts f?r v?ldt?kt, m?nniskor som uts?tts f?r misshandel och s? vidare. Ska dessa m?nniskor verkligen f?rl?ta dem som gjort dem illa? Ska vi verkligen likt Kristus f?rl?ta ocks? det mest barbariska. Sedan ska man ocks? st?lla fr?gan om det som st?r i Bibeln ?r sant till punkt och pricka f?r det har skrivits om och ?versatts och tolkats under l?ng, l?ng tid. De m?nniskor som skrev Bibeln hade ocks? sin bakgrund och sina grunder till varf?r de skrev ner det de skrev ner ?ven om mycket s?kert ocks? ?r kommet av gudomlig inspiration. Men Gud har p? intet s?tt slutat verka genom m?nniskors ord idag, det gudomliga ?r allest?des n?rvarande men man m?ste alltid ifr?gas?tta varf?r saker s?gs och varf?r vissa begrepp blir s? viktiga att man kan grunda en hel religion p? det.

F?r ordet f?rl?t ?r som jag uppfattat det grunden i kristendomen. S?som jag fick h?ra under min uppv?xt s? tog Jesus Kristus p? sig v?ra synder f?r att vi skulle f? evigt liv och bli f?rl?tna. Men sa Jesus verkligen s??

Jag ?r inte s? s?ker p? det.

I 16 kapitlet i Johannesevangeliet s? talar Jesus om att han ska s?nda Sanningens ande och att han ska visa v?rlden vad synd och r?ttf?rdighet och dom ?r. Han s?ger "Synd: de tror inte p? mig. R?ttf?rdighet: jag g?r till Fadern, och ni ser mig inte l?ngre. Dom: denna v?rldens h?rskare ?r d?md."

Han ger ingen f?rklaring till detta d?rf?r att han s?ger att l?rjungarna inte kan ta emot det utan h?nvisar till sanningens ande som ska ber?tta mer.

Jesus som jag uppfattat det enligt Bibeln v?nde upp och ned p? v?rdehierarkin s? att den minsta blev den st?rsta. Med detta kanske han ocks? menade att vi ?verhuvudtaget inte ska v?rdera, men helt klart s? tyckte han att vi ska reagera p? det som ?r r?tt och fel utan att f?r den skull v?rdera m?nniskor s?som bra-d?liga.

Att anv?nda begrepp som dom-n?d och synd-f?rl?telse inneb?r ocks? att vi delar upp och v?rderar m?nniskor och inte ?r det speciellt k?rleksfullt, om nu kristendomen ?r en religion som anser att k?rleken ?r det viktiga i m?tet med m?nniskan.

Anna-Carin Jansson Rapp den 19 juli 2018

Navigering

[0] Meddelandeindex

Gå till fullversion